aa      

 
Vogelpoep

Vogelpoep, slecht voor uw lak

Vogelpoep is slecht voor autolak

Vogels hebben lak aan autolak Vooral bij warm weer 'vreet' vogelpoep zich in de lak en veroorzaakt lelijke plekken. Dat kunt u voorkomen.

Vogelpoep is heel slecht voor autolak. Het 'vreet' zich in de lak; vooral bij zonnig en warm weer. Ook insectenlarven en boomhars hebben een vernietigende werking op autolak. Ze veroorzaken doffe plekken en lakbeschadigingen.Aan de kust zijn de gevolgen nog groter. Dit komt door het voedsel van zeemeeuwen dat voornamelijk bestaat uit vis. Om de gevolgen te beperken is het volgens deskundigen het beste om vogelpoep en andere verontreinigingen zo snel mogelijk te verwijderen. Direct wassen dus.

Lakbeschadigingen door vogelpoep vallen niet onder de lakgarantie van de auto. Ook daarom moeten vogelpoep, insectenlarven en boomhars zo snel mogelijk worden verwijderd. Daarvoor heeft u veel (lauwwarm) water voor nodig. Week het eerst los en ga dan pas met de spons aan de slag. Daarmee voorkomt u kans dat er krassen in de lak komen, en dat is juist weer niet de bedoeling. Zet de auto ook regelmatig in de was. Dat beschermt de lak en geeft vogelpoep minder kans zich in te 'vreten'. Voorkomen is beter.

Wassen gaat het beste in een autowasbedrijf. Om een optimaal resultaat te bereiken van een aangebrachte waslaag, moet de lak van de auto eerst goed schoon zijn. En dat gaat beter in een autowasbedrijf. Het handmatig wassen is niet alleen lastig en tijdrovend, maar veroorzaakt ook vaak onnodige lakschade. Het wassen met spons en zeem heeft als groot nadeel dat het aanwezige fijne zand krasjes in de lak maakt. Vooral bij donkere kleuren zijn die meestal goed te zien. Een professioneel autowasbedrijf verwijdert agressieve vogelpoep op een schadevrije wijze met een schone auto op de koop toe. Kies dan wel een programma met een extra waxbehandeling. De beschermende waslaag zorgt ervoor dat het negatieve effect van nieuwe vogelpoep minder groot zal zijn.

Geen krassen meer..: 'met mechanisch autowassen worden geen krassen veroorzaakt. Per wasbeurt wordt namelijk tussen de honderdzeventig en tweehonderd liter water over de auto gespoeld. Daardoor ontstaat een filmlaag waardoor krassen door de snel roterende wasborstels van de lak onmogelijk is.

 
 
Ruitschade

Autoruit schade

Ruitschade

 

Ruit schade Heeft u een ster in uw voorruit? Laat u deze dan meteen repareren. Hiermee voorkomt u dat u op termijn de gehele voorruit moet vervangen, wat u aanzienlijk meer geld kost.

Stelregel is dat de ster niet groter mag zijn dan een 2 euro munt.Een ster belemmert niet alleen het zicht, maar verzwakt ook de voorruit. De ruiten van uw auto vormen een belangrijk onderdeel van de beschermende kooiconstructie zodat reparatie van ruitschade in veel gevallen onder de dekking van uw autoverzekering valt. Voorkomen is altijd beter dan genezen! Gelukkig kan uwgarage de schade meestal eenvoudig repareren en zo verdere problemen voorkomen.

Veel nieuwe types auto´s hebben een speciale voorruit. Uw garage kent uw auto door en door en weet dus precies hoe de voorruit het beste hersteld kan worden.

Is de ster inmiddels een scheur geworden? Reparatie is dan veelal niet meer mogelijk. Vervangen is dan nog de enige optie.

 
 
Met uw auto in een slip?

Houdt u uw auto op de weg als het glad is

Wat te doen als het glad is op de weg.

 

Neem een slipcursus. U leert het goed uit de slip halen van uw auto het beste in de praktijk. Wie zijn auto goed onder controle heeft, maakt het minste kans op ongelukken. BOEK VANDAAG NOG EEN CURSUS. Tot die tijd moet u het doen met onze tip.

Actieve zit Armen en benen moeten licht gebogen zijn. Stel stuur en stoel zo in dat uw knie licht gebogen is, als u het koppelingspedaal helemaal intrapt. Als u met gestrekte armen een pols bovenop het stuur kunt leggen, staat de rugleuning goed.

Kijken! Kijk zo ver mogelijk vooruit. Liever kilometers dan meters. Zo voorkomt u veel narigheid. Dus bij een scherpe bocht naar links scant u al door het zijraam de situatie die u straks na de bocht zult aantreffen. Bij afritten kijkt u bewust naar het einde van de bocht. Op viaducten en bruggen kijkt u zover mogelijk over de auto's voor u. Als u dit een paar weken bewust oefent, wordt het een automatisme.

Het stuur nooit loslaten Laat het stuur nooit los. Pak het vast op 'kwart over negen', steek uw duimen door het stuur pal boven de horizontale spaak. U kunt nu een halve slag maken zonder het stuur los te laten. Dat is goed voor de meeste bochten.

Rechtdoor in de bocht De meeste auto's met voorwielaandrijving willen in een te snel genomen bocht rechtdoor. Laat het gas los (niet ontkoppelen!) zodat het gewicht meer op de voorwielen komt te liggen. Zo krijgen ze meer grip op de weg. U verhoogt de grip verder door rustig iets terug te sturen. Dus naar links in een rechterbocht. Doodeng, maar het is de enige methode om de bocht alsnog te redden.

Noodstop Probeer het rempedaal in een fractie van een seconde door de bodem van de auto te jagen. Niet pompen. De kortste remweg bij gladheid ontstaat als de ABS net niet in werking treedt. ABS verkort de remweg iets en houdt de auto beter onder controle. Fixeer uw blik niet op de snel naderende filebotsing of boom voor u want dan gaat u die zeker raken! Zoek juist een opening om het obstakel te ontwijken en richt de voorwielen op die ontsnappingsmogelijkheid. Door te sturen als in punt drie is omschreven, kent u de stand van uw stuurwielen.

Noodstop met ontwijken Als een botsing onvermijdelijk is, probeer dan langs het obstakel te sturen. Concentreer al uw aandacht op deze route. Laat tijdens het sturen echter de remmen (ook met ABS!) los, anders raakt u in een slip. Zodra u voorbij het obstakel bent, dan remt u weer krachtig.

Achterkant op hol. Auto's met achterwielaandrijving breken in een te snel genomen bocht aan de achterkant uit. Hier wel ontkoppelen en voorzichtig tegensturen. Liever twee keer een beetje terugsturen, dan een keer scherp.De eerste slip wordt gecorrigeerd, maar wordt gevolgd door een tweede in de andere richting. Gaat de auto helemaal dwars, dan wel scherp tegensturen. In alle gevallen blijft u kijken naar de plek waar u heen wil en veilig tot stilstand hoopt te komen. 

 
 
   
   
   
   
   
   
   
       
                       
                     
HOME  |  Ander merk zoeken  |  Autobedrijf op regio  |  Voordelig tanken  |  Alles over winterbanden  |  Opel autobedrijven  |  Chevrolet garage  |  Skoda specialist